Träning

SMACK har vuxit under de senaste åren och vi har i dags läget runt 500 medlemmar med olika förutsättningar och ambitionsnivåer.  Detta innebär att vi är i behov av ett varierat utbud av träningspass för att skapa bra förutsättningar åt alla. För att lyckas med detta måste vi alla hjälpas åt och ta ansvar för att träningspass! Det är inte speciellt svårt - oftast räcker det med att bestämma en runda i förväg och hålla ordning på gruppen under rundan. Vill du ha hjälp att komma igång med att leda träningspass så har vi ledare som är erfarna och kan ge tips.

Våra träningar pågår året runt, vi har många medlemmar som är aktiva oavsett om solen skiner, det regnar eller om snön ligger på backen. All träning är inte organiserad utan är mer eller mindre spontana pass som våra medlemmar tar initiativ till - både inom landsväg och mountainbike.

På Facebook-gruppen, SMACK - Träning, Tävling och Motion, diskuterar våra medlemmar träningspass och möjligheterna för träningspass är många!

Landsväg

SMACKs officiella tider för landsvägsträning är (under landsvägssäsongen april - september):

  • Tisdagar kl 19.00-21.00 Arlanda Test Track med träning på banan.  Vi ser gärna att paracyklister tar möjligheten att träna på banan, Eva Zahawi Fahlborg har hand om paracyklingen.
  • Torsdagar kl 18.30 med start från Cykelhuset Upplands Väsby (kortare intensiva pass, exempelvis olika intervaller)
  • Lördagar kl 09.00 med start från Cykelhuset Upplands Väsby (distanspass) - Ledarledda träningspass

Förutom ovan officiella träningar förekommer spontana pass (se Facebook-gruppen):

  • "Tisdagsgrillen", ett pass som startar från Cykelhuset i Väsby där målsättningen är att gruppen kör en sträcka på 5 mil så snabbt gruppen orkar. Snitthastighet runt 40km/h är inte ovanligt men beror på antal deltagare och väder, under detta pass händer det att personer blir avhängda från gruppen.
  • Söndagar kl 09.00 med start från Coop Extra Märsta (distanspass) - Föreslagen samlingsplats för träningar, observera att vi för närvarande inte har ledarledda träningspass från Märsta

Vi försöker tillämpa nedan gruppindelningar under de ledarledda landsvägspassen, där distanserna varierar från 4-6 mil i lugna gruppen till 8-12 mil för de snabbare grupperna (ibland kör vi även ännu längre pass). Använd gärna samma indelningar under de spontana träningspassen också.

  • Gröna gruppen 22-25 km/h, där ska deltagarna kunna hålla 21 km/h ensam i snitt under 30 km
  • Gula gruppen 26-28 km/h, där ska deltagaren kunna hålla 24 km/h ensam i snitt under 30 km
  • Röda gruppen 29-31 km/h där ska deltagaren kunna hålla 27 km/h i snitt ensam under 30 km
  • Svarta gruppen 32 km/h och uppåt ska deltagarna kunna hålla 30 km/h i snitt ensam under 30 km
  • Tävlingsgruppen fri fart (bestäms inom gruppen), risk att någon deltagare blir avhängd.

Mountainbike

För närvarande har vi inga fasta träningstider, detta då intresset tidigare har varit lågt och ledare har gång på gång varit på plats utan att någon dykt upp. Spontana träningar förekommer dock på medlemmars egna initiativ.

Ungdom

Under 2017 är målsättningen att fortsätta med ungdomsträningar vissa helger och tisdagar på Arlanda Test Track. Arlanda Test Track lämpar sig väl till ungdomsträning då banan är avstängd och ingen annan trafik förekommer på banan.

Häng med på en träning!

  • Fotograf Kim Tuuliainen

Distanspass med SMACK

Intervallpass med SMACK