Träning

SMACK har vuxit under de senaste åren och vi har i dags läget runt 450 medlemmar med olika förutsättningar och ambitionsnivåer.  Detta innebär att vi är i behov av ett varierat utbud av träningspass för att skapa bra förutsättningar åt alla. För att lyckas med detta måste vi alla hjälpas åt och ta ansvar för att träningspass! Det är inte speciellt svårt - oftast räcker det med att bestämma en runda i förväg och hålla ordning på gruppen under rundan. Vill du ha hjälp att komma igång med att leda träningspass så har vi ledare som är erfarna och kan ge tips.

Våra träningar pågår året runt, vi har många medlemmar som är aktiva oavsett om solen skiner, det regnar eller om snön ligger på backen. All träning är inte organiserad utan är mer eller mindre spontana pass som våra medlemmar tar initiativ till - både inom landsväg och mountainbike.

På Facebook-gruppen, SMACK - Träning, Tävling och Motion, diskuterar våra medlemmar träningspass och möjligheterna för träningspass är många!

Säsongen med ledarledda pass börjar 13 april, det kommer även att finnas två introduktionstillfällen den 27 april och  11 maj.

Landsväg

SMACKs tider för landsvägsträning är (under landsvägssäsongen april - september):

  • Måndagar, grillen/chillen körs på måndagar för att inte konkurrera med träningarna på Arlanda Test Track. Start från Cykelhuset i Väsby, håll koll på Facebook-gruppen om passen.
  • Tisdagar kl 19.00-21.00 Arlanda Test Track med träning på banan.  Vi ser gärna att paracyklister tar möjligheten att träna på banan, Eva Zahawi Fahlborg har hand om paracyklingen.
  • Torsdagar kl 18.30 med start från Cykelhuset Upplands Väsby (kortare intensiva pass, exempelvis olika intervaller). Dessa pass är ledarledda.
  • Lördagar kl 09.00 med start från Cykelhuset Upplands Väsby (distanspass) - Ledarledda träningspass

Vi försöker tillämpa nedan gruppindelningar under de ledarledda landsvägspassen, där distanserna varierar från 4-6 mil i lugna gruppen till 8-12 mil för de snabbare grupperna (ibland kör vi även ännu längre pass). Använd gärna samma indelningar under de spontana träningspassen också.

  • Blå gruppen -26 km/h, där anpassar vi tempot efter deltagarna, passar för nybörjare.
  • Gula gruppen 26-29 km/h, där ska deltagaren kunna hålla 25 km/h ensam i snitt under 30 km,
  • Röda gruppen 29-32 km/h där ska deltagaren kunna hålla 28 km/h i snitt ensam under 30 km.
  • Mörkröda gruppen 32-34 km/h där deltagarna ska kunna hålla 31 km/h i snitt ensam under 30 km.
  • Svarta gruppen 34 km/h och uppåt ska deltagarna kunna hålla 33 km/h i snitt ensam under 30 km.

För dig som leder passen finns en lathund under medlemssidorna.

Mountainbike

Då vi inte har så många ledare än inom MTB håll koll på Facebook-gruppen, SMACK - Träning, Tävling och Motion, gällande träningar. Vi kommer troligen inte att kunna erbjuda alla grupper vid samtliga tillfällen. Ambitionen är att ha MTB-träningar nedan dagar.

  • Tisdagar
  • Söndagar

Inom MTB tillämpar vi nedan grupp indelning

  • Enkel (Blå) - Grusvägar och enklare stig med hastighet anpassad efter gruppens deltagare.
  • Medel (Gul-Röd) – Mestadels stig för vana MTB-cyklister i hastighet anpassad efter gruppens
    deltagare.
  • Svår (Svart) - Mestadels stig med mycket vana MTB-cyklister i hastighet anpassad efter
    gruppens deltagare.

För dig som leder passen finns en lathund under medlemssidorna.

Ungdom

Under 2019 fortsätter ungdomsträningar vissa helger och tisdagar på Arlanda Test Track. Arlanda Test Track lämpar sig väl till ungdomsträning då banan är avstängd och ingen annan trafik förekommer på banan. Se mer information om tillfällena Barn & Ungdom.

Häng med på en träning!

  • Fotograf Kim Tuuliainen

Distanspass med SMACK

Intervallpass med SMACK