Även inom mountainbike finns en mängd olika discipliner:

  • Cross Country (XC)
  • All Mountain (AM)
  • Downhill (DH)
  • Freeride (FR)
  • Dirt Jump (DJ)
  • Four Cross (4X)
  • Trial
  • Urban

Inom SMACK har vi verksamhet och åkare inom Cross Country. Träningar som förekommer på mountainbike sker oftast på grusväg, motionsspår eller enklare stig. Det förekommer också träningar och turer i lite mer stökigare terräng. Läs mer om de olika disciplinerna nedan och om tekniktips inför din tur på mountainbike.

För våra träningstillfällen se Träning.

Cross Country

 Cross Country kan delas upp i ett flertal discipliner. Cross Country Eliminator (XCE) där man kör på en kort bana kval med individuell start som sedan leder till ett antal elimineringslopp. Heat med 4 åkare där de två första går vidare till nästa omgång. Olympisk Cross Country (XCO), lopp med masstart på en varbana om cirka 4 till 6 km. Cross Country Marathon (XCM) är längre mountainbike lopp med masstart. Cross Country Stafett (XCR) körs i lag, vanligtvis om fyra cyklister, varje åkare i laget kör ett varv på banan.

XC

All Mountain
Cyklas oftast i stökigare terräng med mer rötter och/eller stenar, med uppförs- och nedförslöpor. Cyklarna har oftast en längre slaglängd i dämningen och dämpade både fram och bak, även geometrin skiljer sig för att klara brantare nedförslöpor.

Downhill
Downhill är enkelt sagt utförsåkning med cykel - det vill säga man åker utför an bana med doserade kurvor, hopp och hinder i form av rötter och stenar. Cyklarna är speciellt byggda för ändamålet för att klara av påfrestningen. Då farterna ofta är höga och riskerna för fall i terrängen krävs också pålitlig skyddsutrustning.

Freeride
Freeride cyklar liknar All Mountain cyklar men är kraftigare och har bättre fjädrings-/dämpningsegenskaper för att klara av påfrestningar från stunts och höga drops.

Trial
Lätta cyklar som saknar dämpning och oftast även sadel. Cyklingen sker på bana med olika typer av hinder.

Dirt Jump & Urban
Dirt kör man på bana liknande en BMX-bana med hopp och där man kan göra olika stunts. Medan Urban är motsvarigheten i en "stadsmiljö" med exempelvis trappor som ska köras nedför.

Four Cross
Är en form som körs på bana, där fyra cyklister kör nedför en bana innehållandes bland annat hopp och drops och tävlar om att komma först ner.

Tekniktips

Att köra mtb i skogen kräver en del teknik och att våga hålla farten över hinder, har du för låg fart kommer även små hinder medföra att det tar stopp. Nedan får de en del tips om hur du tar dig an olika hinder och vad du bör tänka på.

Balans

Att hålla balans är en viktig egenskap ute i skogen, till exempel vid tillfällen när ni är flera ute och kör och någon får stop framför dig. I högre farter gör hjulen jobbet åt dig (genom att de fungerar som gyron), i lägre farter behöver du själv göra jobbet. Du kan öva på detta genom att låsa bakhjulet, vrida styret och sitta still.

Se denna video för hur du övar på att stå stilla och i denna video lär du dig mer om position på cykeln för att hålla balansen.

Forcera hinder

Ute i skogen kommer du att  stöta på en del hinder så som rötter och stenar men även i form av backar både uppför och nedför. För att forcera hinder som rötter och stenar behöver du ha fart, annars kommer cykeln att stanna tvärt när hjulet tar emot roten eller stenen. Du kan även hjälpa till genom att lyfta framhjulet och sedan sätta ned det på hindret

När du kommer till backar gäller det att du har fäste både uppför och nedför. Uppför behöver du få tyngd på framhjulet, detta åstadkommer du genom att luta dig framåt. Tänkt dock på att du behöver bibehålla greppet även för bakhjulet för att komma uppåt, luta dig framåt så pass att du har nog tyngd på framhjulet för att svänga. Tänk även på att växla ned i god tid innan backen, det vill säga du ska inte växla mitt i backen där det är tyngst - då är belastningen på kedjan stor.

När du kör nedför ska ditt bakhjul behålla greppet på marken, för detta behöver du skifta tyngdpunkten bakåt genom att ställa dig bakom sadeln. Låt armar och ben fjädra och håll upp blicken och hitta rätt linje genom backen.

I denna video lär du dig teknik att forcera hinder.

Kurvteknik

I kurvor låter du ytter pedalen vara i nederläge och lägger all tyngd på denna samt trycker på yttersidan av styret. Samtidigt lutar du sadeln mot låret på det ben som är ytterst, innerbenet har du redo att räta upp ekipaget med om det släpper. Tänk på att inte bromsa med frambromsen i en kurva, använd bakbromsen om du måste. Dock ska du har bromsat in innan kurvan och inte i själva kurvan.

Se denna video för mer om kurvtagning och teknik.

Bromsteknik

Du har bäst bromsverkan på frambromsen, det vill säga den är effektivast för att få stop på cykeln, men risken är att du flyger över styret om du bromsar för hårt med frambromsen. En grundregel är att frambromsen reglerar farten och bakbromsen styr, men kom som sagt ihåg bromsa inte för hårt med frambromsen.

Försök att inte låsa hjulen när du bromsar, då förlorar däcken grepp och du får sämre kontroll över cykeln.

Den här videon lär dig mer om bromsteknik.

Krasch

När du kraschar försök inte att ta emot all kraft med armarna, ta istället emot dig mjukt - böj armen och rulla! Att krypa ihop och rulla är ett effektivt sätt att göra slut på rörelseenergin. Du kan öva på detta på gräs och utan cykel genom att - fall framåt, ta emot med utsträckta armar, när händerna får kontakt böjer du armbågarna och sänker en axel samtidigt som du böjer undan huvudet så att du rullar runt.